Hur fungerar SEO?

Boka en gratis konsultation idag för att diskutera hur vi kan optimera din hemsida och öka din organiska trafik genom vår SEO-strategi.

Boka kostnadsfri konsultation

Fyll i dina uppgifter i formuläret nedanför så återkommer vi till dig så fort som möjligt.

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.

Låt nya kunder hitta ditt företag genom att synas först på Google!

Hur fungerar Google & SEO?

Google är inget mindre än en digital skylt för din verksamhet, och vi är här för att se till att din skylt är den som syns mest. Vår Google-strategi omfattar organisk SEO, optimerad innehållsstrategi och målinriktad annonsering genom Google Ads. Med Suavo Media som din partner, kommer din närvaro på Google att stärkas, vilket resulterar i ökad synlighet, trafik och omvandling.

Vår metod: Samarbete & Resultat:

Suavo Media tror på att arbeta nära med dig för att förstå din verksamhet, dina mål och din målgrupp. Genom att skapa en anpassad SEO- och Google-strategi, säkerställer vi att varje steg vi tar är riktat mot att förbättra din digitala närvaro och öka din framgång online.

SEO Analys

Första steget i vårt arbete med SEO är att göra en förstudie, där vi genomför en analys av kundens hemsida. Utifrån denna analys identifierar vi vad som behöver åtgärdas för att förbättra kundens optimering på sökmotorerna. För att kunna genomföra ett bra arbete krävs det att först identifiera bristerna.

Rapportering

I takt med att arbetet implementeras bevakar vi givetvis resultatet löpande. Vi säkerställer exempelvis att de sökfraser vi valt att arbeta med sakta men säkert förbättrar sin position. Statusen rapporteras i regel till dig som kund minst en gång per månad.

Åtgärdsplan

När vi har genomfört en grundlig analys av kundens hemsida sätter vi ihop ett konkret åtgärdsförslag. Detta förslag implementeras sedan löpande av oss. I vissa fall väljer kunden själv att implementera den. Vårt arbete med sökmotoroptimeringen sker löpande under hela avtalsperioden.

Vanligt förekommande frågor kring SEO

On-page SEO, eller ”on-page sökmotoroptimering”, är en process inom digital marknadsföring och webbutveckling som fokuserar på att optimera en webbsida eller enskilda sidor på en webbplats för att förbättra deras synlighet och rangordning i sökmotorresultaten. Målet med on-page SEO är att göra webbsidan mer relevant och användbar för sökmotorerna så att de kan indexera och rangordna den på ett bättre sätt för relevanta sökfrågor.

Off-page SEO, eller ”off-page sökmotoroptimering” på svenska, är en del av sökmotoroptimering som fokuserar på aktiviteter och faktorer som påverkar din webbplats synlighet och rangordning i sökmotorresultaten utanför själva webbplatsen. Off-page SEO handlar om att bygga och förstärka din webbplats auktoritet, trovärdighet och rykte på internet genom att skapa relevanta länkar från andra webbplatser och genom att engagera sig i olika onlineaktiviteter.

Några exempel viktiga anspekter av off-page SEO är: Länkbyggande (Link Building), sociala medier marknadsföring, gästinlägg, Online-referenser och omdömen och Lokal SEO m.m.

En ”Helpful Content update” på din webbplats refererar oftast till en uppdatering av befintligt innehåll för att göra det mer användbart, informativt och relevant för din målgrupp. Det kan inkludera att lägga till ny information, förtydliga befintlig information eller förbättra användarupplevelsen på något sätt. Syftet med en sådan uppdatering är att göra innehållet mer värdefullt för besökarna och därigenom förbättra webbplatsens prestanda och användbarhet.

En ”Helpful Content update” är ett viktigt steg för att hålla din webbplats relevant och konkurrenskraftig på nätet. Det hjälper till att tillfredsställa användarnas behov och förväntningar samt att hålla ditt innehåll aktuellt och användbart över tid. Regelbunden uppdatering och optimering av ditt innehåll kan också bidra till bättre sökmotorrankningar och ökad trafik till din webbplats.

SEO-byråer har specialiserad kunskap och erfarenhet inom sökmotoroptimering. De har ofta arbetat med en mängd olika kunder och projekt, vilket ger dem insikter i olika branscher och marknader. Att implementera en effektiv SEO-strategi kräver tid och resurser.

Genom att anlita en SEO-byrå kan du frigöra tid för din interna personal att fokusera på sina kärnuppgifter medan experterna hanterar SEO-arbetet.
SEO-byråer följer noggrant sökmotorernas algoritmer och förändringar i sökbeteende. De kan anpassa din strategi i enlighet med de senaste trenderna och riktlinjerna.

Det är viktigt att välja en pålitlig och kompetent SEO-byrå som har ett gott rykte och referenser från tidigare kunder. Kom ihåg att SEO är en långsiktig strategi, så det kan ta tid att se resultat. En pålitlig byrå kommer att kommunicera realistiska förväntningar och arbeta i linje med dina mål.

Verkligen inte, det är snarare tvärtom. Vi hjälper sökmotorer som Google att förstå vilken hemsida/målsida som är relevant kopplat till en unik sökfråga. Google själva ger rekommendationer på hur man bör arbeta med sin webbplats för att den skall erhålla bättre placeringar i googles sökresultat. Google Search Console är dessutom ett verktyg som tillhandahålls av just Google som till stor del används för att arbeta med SEO.

 

Den är absolut viktig. Vår uppfattning är dock att man i många fall övervärderar just laddningstiden. Om er hemsida laddar på max ett par sekunder så är det bra nog. Skulle ni ha en laddningstid på över 5-6 sekunder så skulle det absolut kunna leda till sämre placeringar på Google. Då bör ni se över hur ni kan förbättra laddningstiden och där finns det en mängd relativt enkla ingrepp för att förbättra hemsidans laddningstid. Detta är givetvis tekniska implementationer som en SEO byrå är behjälpliga med.

Den så kallade Alt-taggen ger namn och beskriver samtidigt vad som syns på bilden. Därför bör den också innehålla relevant sökfras för bästa seo effekt. Görs detta på korrekt sätt plockas den upp av sökmotorerna. Samtliga bilder bör ha unikt utvalda alt taggar.

 

En metabeskrivning är ett kortare textstycke som finns för respektive målsida på din webbplats. Den är oerhört viktig för ditt arbete med seo. Det primära syftet med den här texten är att förklara vad den aktuella sidan har för typ av innehåll för sökmotorerna. Man ska dock vara medveten om att meta beskrivningen också är synlig i sökresultatet på Google, och på så vis även kan påverka antalet klick om texten utformas på ett relevant och smart sätt. Säkerställ att du har en metabeskrivning på samtliga sidor på din webbplats. Se till att den tydligt berättar om vad den aktuella sidan
handlar om, samtidigt som du även försöker uppmana till klick. Detta kommer påverka din sökmotoroptimering och samtidigt öka antalet klick till din hemsida.

En meta titel är själva rubriken som du bland annat ser i Googles sökresultat. Den kan du själv anpassa utefter vad respektive sida handlar om. Du bör nämna de viktigaste sökfraserna i själva titeln och gärna så tidigt som möjligt. Men det viktigaste är att du utformar den så att den i sin helhet blir bra, och även lockar till klick. På samma sätt som meta beskrivningen så påverkar den både seo arbetet, samtidigt som den har möjlighet att påverka antalet klick om den utformas på ett smart sätt.

Sökmotorer som Google har under en längre tid varit oerhört tydliga med att de kommer prioritera webbplatser som är anpassade för mobiltelefoner. Därför bör detta verkligen vara prioriterat för alla som arbetar med seo. Fortfarande kan man se att icke mobilanpassade hemsidor rankar bra, men det är med största sannolikhet bara en tidsfråga innan samtliga topp positioner på Google består utav webbplatser som är anpassade för mobiler. Detta följer även sunt förnuft då användningen av just mobiltelefoner idag är större än desktop. Så, om du långsiktigt vill lyckas med din seo så bör du omgående säkerställa att den funkar bra i en mobiltelefon. Det effektivaste sättet är att göra din hemsida responsiv, vilket innebär att den anpassar sig efter storleken på skärmen.

För att utvärdera och mäta resultatet utav arbete med SEO bör man i första hand följa hur man rankar på de aktuella sökorden. I takt med att rankingen förbättras bör man dessutom följa hur det påverkar den organiska trafiken. Det man vill se är att den organiska trafiken ökar och att det sker på sökord/sökfraser som ingår i SEO arbetet. Slutligen är det viktigt att mäta och spåra konverteringar och på så vis säkerställa att den ökade mängden trafik också genererar ökad försäljning.

 

Arbetar man med en lokal verksamhet bör man säkerställa att webbplatsen också avspeglar det. Dels innebär det att man slipper konkurrera rikstäckande om man enbart vill nå kunder lokalt. Det gör också arbetet med sökmotoroptimering lite lättare då man enbart behöver optimera webbplatsen mot en smalare målgrupp men en lägre konkurrens. En stor del utav sökningarna på Google är idag lokala och därför bör också SEO arbetet ta hänsyn till detta.

 

Det är ofta mer specifika sökfraser som innehåller fler antal ord. I jämförelse med de vanliga sökorden genererar de oftast betydligt mindre trafik då det är mindre sökvolymer på dessa fraser. Men de är ofta högre kvalitet och relevans på trafiken dessa fraser genererar. Samtidigt som det kan vara lättare att ranka då konkurrensen är lägre. Därför är det väldigt effektivt att alltid inkludera så kallade long tail sökfraser i arbetet med SEO och sökmotoroptimering.

 

Ja, du kan använda AI, inklusive ChatGPT, för att skapa innehåll till din hemsida. AI-baserade textgeneratorer som ChatGPT kan vara användbara verktyg för att generera text, skapa blogginlägg, produktbeskrivningar, nyhetsbrev och mycket mer. Här är några fördelar och överväganden när du använder AI för att skapa innehåll till din hemsida:

Fördelarna är AI kan producera text snabbt, vilket sparar tid jämfört med manuell författning. AI skapar konsistent innehåll och hjälper till att bibehålla en enhetlig röst och stil på din webbplats. I det stora hela kan användning av AI för att skapa webbinnehåll vara mycket effektivt, men det är viktigt att använda det på ett strategiskt sätt och att alltid ha människans insikt och redaktionella granskning i åtanke för att säkerställa kvalitet och relevans.

Tidpunkten för att se resultat av ditt SEO-arbete varierar beroende på flera faktorer. SEO är en långsiktig strategi och det tar tid att bygga upp din webbplats auktoritet och förbättra dess synlighet i sökmotorresultaten. Här är några faktorer som påverkar när du kan förvänta dig resultat av ditt SEO-arbete:Om din webbplats är ny eller har låg auktoritet kan det ta längre tid att se märkbara resultat. Äldre, etablerade webbplatser tenderar att ha fördelar i sökmotorer. Högkvalitativt innehåll som är väl optimerat kan ge snabbare resultat än innehåll av låg kvalitet. Optimering och sökordsforskning är nyckelfaktorer.

Generellt sett kan det ta några månader att börja se märkbara resultat av ditt SEO-arbete, men det kan ta längre tid för att uppnå topprankningar och långsiktiga framgångar. Det är viktigt att ha realistiska förväntningar och att vara tålamod när du driver din SEO-strategi, eftersom de långsiktiga fördelarna kan vara mycket värdefulla för din webbplats och affär. Regelbunden övervakning, analys och justeringar av din SEO-strategi är också nödvändiga för att säkerställa framgång.

Först bör man ha klart för sig att det endast är så kallade Do-follow länkar som ger verklig länkkraft. De länkar som kallas för No-follow ger inte den önskade länkkraft som man ofta är ute efter i ett SEO arbete. Kvalitén av länkarna bedöms genom att se över hur förtroendeingivande domänen/sajten är och hur relevant innehållet är. Man bör också se över hur många unika domäner som länkar till webbplatsen och hur de olika domänernas ”page authority” ser ut. För bästa effekt så bör dessa domäner i sin tur även ha ett positivt länknätverk bakom sig för att i sin tur erhålla en hög ”domain authority”.

 

Exakt hur man på bästa sätt genomför sökmotoroptimering finns det många synpunkter kring. I stora drag handlar det om att på olika sätt stärka upp en domän, och göra det tydligt för sökmotorernas algoritmer att förstå vad den aktuella hemsidan innehåller. Frågar du som företag olika SEO byråer får du ofta olika svar på varför just den byrån är bäst lämpad för dig. Det finns egentligen inget facit när det kommer till arbetet med sökmotoroptimering. Det handlar mer om generella riktlinjer som man bör följa, tålamod och tid till finjusteringar, samt kontinuerlig arbete kopplat till en initial strategi.

 

Det är av största vikt att ni arbetar med en variation på just ankartexterna. Detta för att det skall uppfattas så naturligt som möjligt, vilket i sin tur påverkar er seo. Ert varumärke bör noteras i minst 50% av de inkommande länkarna och bör dessutom pekas mot er startsida. Skulle ni använda er av en för hög andel inkommande länkar som har en överoptimerad ankartext mot en och samma målsida så kan detta ledda till bestraffning i form av förlorade placeringar på sökmotorerna. Utöver detta så är det återigen viktigt med en variation kring ankartexterna och vilka målsidor de pekar mot för bästa resultat i arbetet med seo.

 

Det finns egentligen inget facit bakom detta. Det man kan konstatera är att desto mer relevant textinnehåll som finns på respektive målsida, desto mer ökar chanserna för att Google skall se den som relevant för de utvalda sökorden som är vigda åt just den målsidan. Man bör dock vara noga med att inte upprepa de utvalda sökfraserna på ett icke naturligt sätt. Detta kan leda till att man istället blir straffad i sitt arbete med sökmotoroptimering. Sen bör omfattningen av textinnehåll inte bara utformas utifrån ett seo perspektiv, utan även ta hänsyn till konverteringsmålen på sajten. För mycket textinnehåll kan leda till minskad konvertering, så en balans är av största vikt.

 

Det är oerhört svårt att på förhand ge en rimlig indikation kring prisbilden för arbete med seo. Detta då det är avhängt i så många olika parametrar. Om ni som kund verkar i en konkurrensutsatt bransch då kommer det rimligtvis krävas mer arbete, vilket i sin tur leder till en högre kostnad.
<br><br>
En annan viktig parameter som bör räknas in i prisbilden för seo arbetet är vilka förutsättningar just din hemsida har i samband med uppstart. Hur ser de tekniska förutsättningarna ut? Gällande allt ifrån hur stark er domän är till hur er hemsida rent tekniskt är uppbyggd.
Därför bör det genomföras en gedigen seo analys kring dessa parametrar innan man kan förvänta sig en seriös indikation på tidsåtgång och prisbild på sökmotoroptimeringen.

Ja, du kan utföra seo på egen hand förutsatt att du har både kunskap och tid att genomföra det arbetet som krävs. Mycket utav kunskapen du behöver kan du hitta på nätet. Utmaningen är dock att sökmotorerna löpande ändrar och uppdaterar sina algoritmer. Vilket i sin tur leder till att den information du tar del utav på nätet många gånger är förlegad och inte aktuell. Detta gäller givetvis även om du anlitar en seo byrå. Det finns många som vill utge sig för att vara proffs på seo samtidigt som de refererar till ett arbetssätt som är inaktuellt. Därför bör du säkerställa att den seo byrå som du väljer att anlita arbetar utefter aktuella metodiker.

 

Har du länkar på din webbplats som inte fungerar och leder till målsidor som exempelvis saknas (även kallat 404) så kommer det med stor sannolikhet påverka er seo negativt. Detta då sökmotorernas algoritmer inte har samma möjlighet att följa länkarna på din webbplats när den indexeras. Därför bör du kontinuerligt undersöka din webbplats för att identifiera och åtgärda eventuella brister. Det finns flera olika verktyg som man kan använda för ändamålet, ett av dessa är ex. brokenlinkcheck.com.

 

Det enkla och raka svaret är ja. Google har vid flera tillfällen påpekat det faktum att de väljer att prioritera säkra webbplatser, det vill säga https. Därför bör man säkerställa att webbplatsen har denna säkerhet eftersom man redan nu kan se de negativa effekter det orsakar om det saknas.

 

Vi kan aldrig lämna garantier till våra kunder. Det finns egentligen ingen SEO byrå som kan ge dig som kund garantier på specifika positioner. Vi brukar dock ha en gemensam målbild tillsammans med våra kunder kring vad vi vill uppnå på en specifik tidsperiod. Löpande rapporterar vi resultaten till våra kunder för att säkerställa att arbetet går åt rätt håll.

 

Suavo Media är en komplett webbyrå som inte bara arbetar med SEO. Våra kunder finns utspridda i hela Sverige och vi arbetar ofta mer övergripande med våra kunders digitala marknadsföring. Några av våra andra affärsområden omfattar exempelvis Google Ads, webbutveckling med mera.

Boka ett möte med oss!

Kontakta Suavo Media idag för att boka ett kostnadsfritt möte och låt oss diskutera hur vi kan hjälpa dig på bästa att förbättra ditt företags hemsida, SEO (sökoptimering), digitala närvaro, sociala medier och förbättra dina resultat!

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Rulla till toppen